domingo, 25 de agosto de 2013

doc.-23-. Doc. 23 (C) ¡Volem la independensia!-¡Queremos al independencia!

Doc.-23.- (B) ¡Volem la Independensia!.




Una anécdota de la Guerra Civil en Tamarite de Litera, redactada en aragonés.



Pres de Casa.1ª *1938



Un dells contabe que tenie allabons 16 añs y entrats los nasionals a Tamarit li tocabe fe de guardia a la carsel, chun en altres tres de la mateixa edat, que per lo bist se turnaben cada 8 hores, tenién un carselé mol bruto. A un pobre home de casa 12ª* pres “de esquerres” lo torturabe pegánli en la culata del fusil al peus pa que contés tot lo que sabie, que per lo bist ere un pobre ome que no sabie res. Los chicarrons li diben –no beus que no sap res- pero de cuan en cuan sentibin ¡pom! Y un chemec del pobre ome ¡ay! ¡uy. Ere de Casa 12ª*.

Lo carselé, lis preguntabe a nestos chicots,-¿Boleu quel mol en portem a donali un paseo pel Plla a nesto roy?- Los chobes orrorisats li diben un tras altre- .No ome, no que no sabem lo que a feit-. Ere una foto de la situasió en aquell moment.

Desgrasiadamen, esto ome baix les presions de lo que abuy diriem coma presións sicológiques, un mal día se ba penchá y ba se un dels chicots quel guardaben, que ba tindre que doná la notisia a la seua dona.



Los datos son reales, pero los nombres se han puesto con una clave numérica ya que algunas familias siguen en nuestro pueblo.



Julián Naval de Tamarite.









No hay comentarios:

Publicar un comentario